Billedformalier:
- Den røde farve er meget kvalitativ og springer hurtigt i øjnene.
- Den blå farve er mere kølig og kvantitativ.
- Kold/varm kontrast - den kolde blå farve og den varme røde farve.
- Lys/mørk kontrast - det øde landskab er mørkt og dystert, men "menneskerne" er lysere.
Betydningsanalyse:
- Mennskerne er undertrykt både fysisk og psykisk. De bliver trådt på og lagt i lænker. De er umenneskeliggjorte og omsat til transportmidler, men gennem deres oprør ved deres forsøg på at rejse sig op, vride arme og ben udtrykker de utilfredshed over deres situation, som fører til kamp mod dét, der holder dem nede.
- Forskellen mellem de tre mennesker - fra statisk til dynamisk
- Den første røde mand står stille og har en lodret linje ned gennem rygsøjlen. Han fremstår som om han bare har styr på hans "transportmiddel". "Transportmidlet" gør heller ikke modstand eller forsøger på at bryde ud.
- Den anden røde mand er mere dynamisk, der er en diagonal linje ned gennem hans rygsøjle. Hans "transportmiddel" er også på vej op, den forsøger at rejse sig og bryde ud. Den røde mand har også tabt den ene længe ud af hans hænder.
- Den sidste røde mand har fuldstændig mistet kontrollen over hans "transportmiddel". Han har også en diagonal linje gennem rygsøjlen. Hans "transportmiddel" er faldet helt ned. Han er også selv på vippen til at styrte. Han har både mistet lænkerne og kontrollen over hans "transportmiddel"
- Landskabet er som sagt helt øde. Der er intet hjælp at hente for "transportmidlerne".
Socialanalyse:
- Billedet er jo malet i efterkrigstiden også kaldet den koldekrigstid.
- 1. tolkning
- Den røde farve på mændende kan tolkes som kommunismen, som det meget statstyrende.
- Den blå farve kan tolkes som liberalismen, frihed, men bliver styret af kommunismen.
- 2. tolkning
- Eksistentialistisk tid, hvor folk søgte stor personlig frihed, men bliver styret af det røde lidenskabelige begær.
- Cecilie Lund

Ingen kommentarer:
Send en kommentar