tirsdag den 25. oktober 2016


Kunsthistorisk overbik

Før 1600-tallet

Kunstner(e): Giotto
Note: Landskabet bruges blot som baggrund og dybde i billedet.
Er med til at give en fornemmelse af at vi er på jorden.

Ikke altid realistisk.

Barok
(1600-tallet)

Kunstner(e): Goyen
Note: Landskabet bliver til selve motivet.
Borgeskabet kommer mere på Baneen i for am bestilling af malerier.
Landskabet vil kunne findes i virkeligheden.

Romantikken

Periode: 1800- tallet
1800-1870
Overlapper Realismen.
Kunstner(e): Casper Friedrich og William Turner.
Note: Romantiske landskabsmalere udtrykker en vis reflekterende, følsomme og gudfrygtige tankegang.
De skitser ofte kontraster og modsætninger.
Realismen
Periode: 1840-1870
Overlappes af romantikken.
Kunstner(e): Courbet.
Note: Landskabsmotiverne kan findes i virkeligheden.

Impressionismen

Periode: 1870-1890
Kunstner(e): Monet
Note: Deres værker skildrer de subjektive indtryk, de har haft af landskabet på et givent sted og på et givent tidspunkt af dagen. Da lysforholdene relativt hurtigt ændres i forhold til klokkeslæt og årstider, udarbejdede Monet ofte flere værker med det samme motiv.
De maler deres værker ude i naturen hvor motivet kan findes.

Postimpressionismen 
Periode: 1900- tallet
1880-1905
Kunstner(e): Cezanne.
Note: Tendensen gik i retning af billedet som en selvstændig konstruktion, en fremstilling af farve og form hvis mål var æstetisk nydelse og på opgivelsen af kunstneres subjektive følelser.
Cezanne lagde grund for kubismen. Man opdelte landskabet gennem farveflader og komposition. Cezanne arbejdsform var præget af en systematik. Cezanne nedtoner bevidst detaljer til fordel for farvernes sammenspil, og dybden i landskabet til fordel for fladen ved moderat brug af farveperspktivet. Modtagelsen og betydningen af Cezannes værker var i samtiden stor, og abstraktionen fra virkeligheden kom til at præge kunstnere som George Braque og Pablo Picasso.

- Cecilie Lund

Ingen kommentarer:

Send en kommentar