Kunsthistorisk overbik
Før 1600-tallet
Kunstner(e): Giotto
Note: Landskabet bruges
blot som baggrund og dybde i billedet.
Er med til at give
en fornemmelse af at vi er på jorden.
Ikke altid
realistisk.
Barok
(1600-tallet)
Kunstner(e): Goyen
Note: Landskabet bliver
til selve motivet.
Borgeskabet kommer
mere på Baneen i for am bestilling af malerier.
Landskabet vil kunne
findes i virkeligheden.
Romantikken
Periode: 1800- tallet
1800-1870
Overlapper
Realismen.
Kunstner(e): Casper Friedrich og
William Turner.
Note: Romantiske
landskabsmalere udtrykker en vis reflekterende, følsomme og gudfrygtige
tankegang.
De
skitser ofte kontraster og modsætninger.
Realismen
Periode: 1840-1870
Overlappes af
romantikken.
Kunstner(e): Courbet.
Note: Landskabsmotiverne
kan findes i virkeligheden.
Impressionismen
Periode: 1870-1890
Kunstner(e): Monet
Note: Deres
værker skildrer de subjektive indtryk, de har haft af landskabet på et givent
sted og på et givent tidspunkt af dagen. Da lysforholdene relativt hurtigt
ændres i forhold til klokkeslæt og årstider, udarbejdede Monet ofte flere
værker med det samme motiv.
De
maler deres værker ude i naturen hvor motivet kan findes.
Postimpressionismen
Periode: 1900- tallet
1880-1905
Kunstner(e): Cezanne.
Note: Tendensen gik i
retning af billedet som en selvstændig konstruktion, en fremstilling af farve
og form hvis mål var æstetisk nydelse og på opgivelsen af kunstneres subjektive
følelser.
Cezanne lagde grund
for kubismen. Man opdelte landskabet gennem farveflader og komposition. Cezanne
arbejdsform var præget af en systematik. Cezanne nedtoner bevidst detaljer til
fordel for farvernes sammenspil, og dybden i landskabet til fordel for fladen
ved moderat brug af farveperspktivet. Modtagelsen og betydningen af Cezannes
værker var i samtiden stor, og abstraktionen fra virkeligheden kom til at præge
kunstnere som George Braque og Pablo Picasso.
- Cecilie Lund
- Cecilie Lund
Ingen kommentarer:
Send en kommentar